RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

Op deze pagina:
Render zone university

Sociale media nuttig bij render programma's?


De rol wordt sterk overdreven

 

Waar is bij de quick scan van render software NIET naar gekeken?

Naar Facebook en Twitter uitingen. Een ieder weet dat deze moderne multimedia onderdelen allemaal als het ware zijn opgedrongen aan bedrijven. Het heet een sociaal netwerk te zijn waar vrienden, collega's, studiegenoten en kennissen met elkaar in contact worden gebracht. Bedrijven weten er niet goed raad mee, ga maar eens na er is al een Website, een Support afdeling, een Forum, Blog, Persdienst en dan ook nog een hele reut met andere uittingen. De kracht van deze media schuilt in de koppelingen die worden gemaakt die niet snel kunnen worden afgebroken. Daarnaast is er een hechte enthousiaste groep mensen die niets liever willen dan veel tijd besteden aan het virtueel opdoen van 'informatie'. Met aan de andere kant een groep die flink verdiend aan het marketing model, door allerlei gegevens over de gebruikers te verkopen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_netwerk

Sociaal netwerkdiagram

 

Volgens Wikipedia is een sociaal netwerk . . .

Een sociaal netwerk, dat in het spraakgebruik als 'netwerk' wordt aangeduid, is een netwerk van mensen of groepen mensen, bijvoorbeeld een groep personen die elkaar kennen of organisaties (bedrijven, instellingen) die samenwerken.

Sociale netwerken zijn onderwerp van studie in de sociologie en sociale psychologie.

Wetenschappelijke studies van sociale netwerken zijn interessant voor allerlei organisaties zoals het bedrijfsleven en overheid. Als de kennis over het functioneren van sociale netwerken wordt ingezet kan vaker de juiste mens op de juiste plek gezet worden. Samenwerking wordt hierdoor bevorderd en conflicten worden verminderd.

Het werkwoord 'netwerken' (tijdens een gelegenheid relaties onderhouden en nieuwe relaties opdoen) is hier ook van afgeleid.

Maar zoals gezegd zien bedrijven deze netwerken niet als een verrijking, meer als een noodzakelijk kwaad. Waarbij ten allen tijde moet worden voorkomen dat er 'vervelende' opmerkingen en dingen in zo'n sociaal netwerk over het bedrijf zelf worden vastgelegd door gebruikers ervan. Opvallend daarbij is dat de rol van het vastleggen vaak snel en vluchtig gebeurt, maar dat de teksten bijna niet meer te wissen zijn als ze eenmaal op internet zijn beland. Bedrijven en instellingen reageren veel feller op sociale media, dan op inzenders op hun eigen Forum. Forum inzenders worden regelmatig en soms al jaren achterelkaar letterlijk het bos ingestuurd.

Transavia werd gedwongen (juli 2015) door vervelende berichten op Facebook, om alle passagiers van vlucht van uit Spanje naar Rotterdam te bellen. Een extreme storm met mislukte landingspogingen op Rotterdam en Amsterdam waren daar de aanleiding voor. De mislukte landingspogingen hadden de passasiers als bijzonder confronterend beleefd, terwijl de piloot uiteindelijk het vliegtuig perfect aan de grond heeft gezet. Echter door de drukte was er na de goede landing geen opvang, ook de bagage afhandeling en busvervoer naar Rotterdam verliep verre van vlekkeloos.

Grote bedrijven en instellingen hebben voor sociale media bewaking specialisten in dienst, maar vaak wordt zowel bij groot als kleine bedrijven het hele onderwerp voor het gemak uitbesteed, aan vakmensen die wekelijks met een keurig rapportje per E-mail bij de directie komen van hoe het er voor staat met de 'algemene' publieke opinie. We noemen dat een externe sociale houding.

Dan hoeft het management niet zelf opzoek en kan zich beperken tot de hoofdlijnen van de samenvattingen. Tevens werkt zo'n extern bedrijf vaak in twee richtingen. Met een continue stroom van berichten die van zogenaamde echte gebruikers of bezoekers van dergelijke sociale media komen. Om de virtuele inhoud leuk aan te kleden.

Facebook & Twitter

A.

De goede externe sociale 'hulpverleners' kunnen het zo aankleden dat het net lijkt of het bedrijf en merk alleen maar positief ingestelde gebruikers kent. Die allemaal achter het merk staan en erg tevreden over het product, de dienst of de hulpverlening zijn. Als buitenstaander die deze media bezoekt kan daar niet eenvoudig doorheen kijken.

B.

De mindere goden doen het zelf en laten hun vrienden, beta testers en kennissen nepberichten sturen, die aangestuurd worden vanuit het management, waarbij elke keer plukjes van zogenaamde nieuwe dingen en features naar voren worden gebracht. Voor de doorgewinterde bezoeker een makkie, hij kijkt er zo doorheen 

C.

En dan zijn er nog bedrijven en instellingen die voor het oog van de wereld mee moeten doen, en zelf een eerste aanzet hebben gegeven. Daarna volgen willekeurig in de tijd verschillende vaak nietszeggende oprispingen om de ruimte en de tijd met tekst en soms afbeeldingen te vullen. Dan staat er in ieder geval toch iets over 'het bedrijf of instelling'. Indien er een congres wordt bezocht, is dat weer gelegenheid om er over te vertellen 'dat wij er bij waren'.

 

Zowel bij A. B. als C. schieten de gebruikers en kopers van de producten en merken er weinig tot niets mee op. Integendeel als model A. is gekozen, waarbij aanvankelijke perfecte producten worden verheerlijkt, die in de praktijk geheel anders kunnen uitvallen. Kennelijk zijn die sociale media voor bedrijven en instellingen een nachtmerrie of een noodzakelijk kwaad, dat veel geld kost aan externe adviseurs en marketing gerichte bedrijven.

We hebben het dan nog niet gehad over cyberpesten, aanvallen op deze media via IT hackers, geheime mogendheden of via valse bericht verspreiding, spionage, cyberbainting, privégegevens, marketing gegevens manipuleren en doorverkopen.

 

World map of social networks dec. 2014

bron
http://vincos.it/world-map-of-social-networks/
Alexa, credits Vincenzo Consenza vincos.it

 

MySpace, Facebook, Hi5, Orkut, Linkedin, Friendster, Hyves, Flickr, YouTube, Skyrock, Netlog, Bebop, Twitter, Tagged, Netlog etc.

Sociale media veranderen regelmatig van eigenaar. Het is voor de organisatoren en oprichters daarvan in eerste instantie (wellicht) te doen geweest om mensen dichter bij elkaar te brengen. Maar in de loop van de tijd is dat dusdanig verwaterd, dat alleen het verdienmodel geldt samen met het verkopen van marketing gegevens van de gebruikers en de verkoop van gerichte advertenties. De definities zijn veranderd. De miljoenen stromen binnen over de hoofden van de argeloze gebruikers. Die in eerste instantie dachten, dat ze te doen hadden met echte gebruikers en kopers van vermelde producten en diensten.

Profielen van gebruikers worden, zodra ze tot de doelgroep behoren, voor veel geld door exploitanten verkocht. Soms gebeurt dat geheel automatisch in een soort virtuele IT veiling. Ze krijgen dan hogere bedragen per View. Gerichte advertenties zijn soms van concurrenten, maar het is ook mogelijk om zelf met gerichte advertenties de eigen sociaalnetwerkwebsites te bestoken met zgn. interessante berichtgevingen. In Nederland is het doorspelen van gegevens van personen vastgelegd in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Alleen wie controleert dat als zo'n "sociale organisatie" in het buitenland is gevestigd, met z'n IT en bestuursafdelingen op andere uithoeken van de wereld? Transparantie komt niet in het woordenboek voor bij dergelijke media bedrijven.

Blatter bij Bild am Sontag. Ook op sociale media doet Blatter het goed.

Sepp Blatter en nepgeld voorafgaand aan de zoveelste persoonlijke marketing persconferentie. Met publiciteit, vriendjes en politiek en nog meer kwam hij een heel eind, jaren lang.


Social-marketing_Andreasen.pdf

page 1

auteur Alan R. Andreasen

The author argues that social marketing has been defined improperly in much of the literature. A revised definition is proposed and the domain of social marketing defined. He concludes with suggestions for implications for future growth of the discipline.

Het gaat om de definitie, niet om de inhoud

It is time, therefore, to introduce precision into the dialogue by establishing a clear consensus on what social marketing is and is not and what its "legitimate" domains are and are not. These definitions and distinctions bave important implications for present and future practical applications, academic discussions, and field researcb. The central premise of the article is that social marketing stands a significant chance of failure if existing issues of definition and domain are not adequately resolved.

But we also owe it to ourselves and our communities to see that it is used for what a broad consensus of society agrees is its own social good


homepage

omhoog