RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

 

Animatie en visualisatie


For AEC professionals - Architecture, engineering and construction industry.

De keuze binnen deze architectuur animatie groep programma's is niet zo groot als bij 'gewone' 3D- of render programma's met animatie mogelijkheid. Maar indien we even zoeken krijgen we toch een lijst met programma's die min of meer op het zelfde terrein actief zijn.

Het merendeel van de programma's hebben nauwelijks een actieve gebruikersgroep, maar er zijn enkele opvallende uitschieters. Zowel wat manier van werken betreft als van prijsstelling.

Een goed animatie programma voor architectuur heeft zijn prijs*. Enerzijds omdat de spanningen bij het ontwikkelen nóg groter zijn dan bij een 'normaal' render programma, anderzijds is een goede interface essentieel om optimale productie te kunnen maken. Objecten moeten op een gemakkelijke manier 'aan het werk gezet kunnen worden', zonder dat het te veel tijd kost. En de figuren moeten er niet alleen goed uitzien, maar ook nog zo natuurlijk mogelijk kunnen bewegen.

* Met als tegenstelling Blender. Lees de beschrijving van Blender er maar op na, het is een gratis programma met een zeer grote gebruikersgroep.

Bij een animatie programma zijn de tegenstellingen in het ontwikkelproces zo mogelijk nog groter dan bij een still render programma, omdat er een zo goed mogelijke kwaliteit moet worden bereikt (licht, materialen en schaduw) met een zo kort mogelijke rendertijd om een film te kunnen maken. Rendertijden van 1 en meer uur per frame is bij 30 frames per seconde niet echt uitnodigend. Overigens voor film geen bijzondere rendertijd, vanwege het extra materialen gebruik en de benodigde resolutie van de beelden. Daarnaast moet de manier van werken dusdanig zijn dat het SNEL gaat, aangezien er een groot aantal objecten in gang gezet moeten worden met een bewegende camera over het geheel. We zien hier goede parallelen met GAME programma's, daar is interactie nummer één, met een zo goed mogelijke realiteit.

 

Animatie & visualisatie programma's:

Blender (free), Autodesk 3ds Max, Maya, Cinema 4D, Lumion, Twinmotion, Houdini, Modo, Sketchfab (freemium), LightWave, Shade 3D, AnimBor (free), Cheetah 3d, Sturcture Synth (open source), Carrara, OpenFX (Open Source), Fragmentarium, Muvizu Play, Animation Master, Realsoft 3D, 3D Model Maker, MessiahStudio, PhotoAnim (free), Realis3d e.a.

Waarbij de volgorde een beetje is aangepast aan de bekendheid en het aantal actieve gebruikers. Opvallend daarbij is dat Blender (free) tien maal meer gebruikers kent als het opvolgende programma 3ds Max, met kort daarachter Maya eveneens van fabrikaat Autodesk. De stevige prijsstelling van beide programma's heeft daar een belangrijk aandeel in. Een rol speelt ook dat sommige programma's alleen voor Windows, Mac OSX of voor Linux werken. Na de helft van deze opsomming zakt het aantal gebruikers snel, zo'n programma bestaat, zonder veel actieve gebruikers. Twinmotion komt met vliegende start op de zesde plaats, maar het is nog steeds een opstartend programma (origine uit 2010), dat zijn plek in de rangorde nog moet verdienen en veroveren.

Twee animatie programma's Lumion en Twinmotion worden in eerste instantie hier apart beschreven. De prijsstelling van Lumion Pro wijkt nogal af van die van de prijs van Twinmotion, ze delen de vriendelijke manier van werken. En ze werken beiden voor het belangrijkste gedeelte met de rekenkracht van de grafische kaart, inplaats van met de processor. Het standaard platform is Windows, waarbij Twinmotion een eerste test heeft uitgevoerd om in de toekomst ook op Mac OSX uit te komen.

Windows is het voor de hand liggende platform voor een commercieel animatie programma, dat met de GPU werkt, aangezien alleen daar een ruime keuze naar budget mogelijk is, indien de gebruiker van te voren binnen z'n budget (!) een geschikt moederbord, processor, PCI E sloten en voeding heeft uitgekozen. Daarbij spelen de grafische kaarten van NVIDIA met zijn CUDA cores een belangrijke rol, om voor de echt noodzakelijke rekenkracht te zorgen. AMD komt op de tweede plaats met OpenCL. Geïntegreerde grafische kaart functies (Intel) zijn uiteraard niet te gebruiken, waardoor het grootste gedeelte van de onderkant van de computermarkt afvalt.

Volgens enkele insiders lijken Lumion en Twinmotion intern wat Engine betrerft op elkaar, maar of dat werkelijk zo is, kunnen alleen de ontwerpers verklaren. Er wordt in een forum gesproken over een open Render Engine met naam en toenaam.

De manier van werken is voor beiden vriendelijk en redelijk snel. De kwaliteit van de verkregen beelden verschilt echter, mede afhankelijk van het te gebruiken 3D model. En of het architectuur, interieur of product renderingen betreft. Omdat Lumion een langere aanloop kent, zijn daar meer opties beschikbaar, zoals o.m. de BIM toolkit, tekst en titels met fonts etc. Lumion richt zich duidelijk ook op still rendering, naast de goede animatie mogelijkheden voor architectuur. Bij Twinmotion is animatie nummer één. De ontwerpers zijn vol overgave en enthousiasme in Strassburg, in het noordoosten van Frankrijk, begonnen aan de ontwikkeling van allerlei extra opties. Of zoals ze het zelf zeggen:

"Twinmotion is the essential tool for all those who wish to present their urban design or landscaping project in a realistic and life-like environment."

 

Prijsstelling (meetdatum aug. 2015, excl. btw)

Bekijk altijd de actuele prijspagina van de fabrikant!


Lumion Pro 2999,- euro, bevat alle toevoegingen en mogelijkheden.

Lumion 1499,- euro, beperkte uitvoering met minder toevoegingen.

Twinmotion 1650,- euro, single license er is ook een netwerk uitvoering Twinmotion Team voor 2450,- euro.

 

Vervolg:

Lumion

Twinmotion


homepage

omhoog